Na primeira parte explica Garcia Tato o
que é un SEÑORÍO, que non é máis que un dominio territorial cuio
dono, por unha concesión do rei, exerce función propia dun estado, así
o rei concedía unha soberanía a un marqués ou a unha congregación
eclesiástica (Abadengos) ou similar.
O
REALENGO é distinto e xa se parece máis o que temos hoxe, son
territorios nos que o rei exerce, directamente, a xurisdicción. Tamén se
chaman Señoríos do rei.
Compre
decir rápidamente que tanto O Bolo con todos os seus pobos, como Viana e
os seus pobos, loitaron perante os siglos XIV o XVI por liberarse
dos Señoríos de solariegos ou dos condes, que os abafaban a impostos de
todo tipo, tanto polas terras, enseres, colleitas e de todo. Querían e
lograron ser Realengos, é decir, querían que os administraran os
funcionarios reais, eximíndose así das prestacións ou Señoritos e
pasaban a pagar polas terras os impostos territoriais de tipo público,
máis ou menos o que facemos hoxe que pagamos o Estado ou as Autonomías.
Nestas
loitas, que foron moitas e variadas, levaron a voz cantande O Bolo e Viana
e por suposto tamén tuvo o seu protagonismo o pobo de Alberguería, moi
importante na zona.
No libro
citado explícase polo miudo estas liortas.
A mediados do século XIV Viana e O Bolo
tamén se ven metidas nas liortas entre Pedro I e o seu hermanastro
Enrique, O Conde Trastamara. De feito unha vez morto D. Pedro, na batalla
de Porto dos Bois, no ano 1369, preto de Lugo, algunhos dos seus
incondicionais refuxianse no Bolo e Viana, dos que foron botados ata
Portugal posteriormente, previa unha batalla moi dura. A desfeita
que fixeron estos incondicionais, concretamente Fernando Alfonso de Zamora
e Men Rodriguez debeu ser moi grande xa que unha vez liberada Viana e O
Bolo o 25 de setembro de 1372, o novo rei Enrique II concédelle a zona
privilexios, así como os exime de pechos, tributos e cargas.
O
feito básico é que este privilexio non se cumpliu e este será un dos
argumentos básicos dos veciños da zona para tratar de liberarse do
dominio despótico dos Señores. Batalla xudicial na que estuveron nada
menos que trescentos anos.
Simplificando
moito, repito que o interesado debe ler o libro, onde se explica con
detalle, a partir deste punto O Bolo e Viana van entrar nun entramado de
sucesións e ventas no que andan polo medio D. Pedro Enríquez, Conde de trastamara, Lemos e Sarria; señor de Monforte, Viana, O Bolo e
Villafranca e outros grandes feudos. O caso é que de privilexios nada de
nada...
Logo tamén entra no
medio Juan Pimentel, que tuvo un goberno da zona con moitos abusos. Así
iban sucedéndose señores a cargo do goberno de O Bolo e Viana, inda que
a xente seguía insistindo no privilexio otorgado por Enrique II.
Con
todas estas historias os Bolenses non conseguían a súa ansiada
emancipación, xa que Pimentel non soltaba o poder. Por exemplo, fechado o
24 de octubre do ano 1527 hai un requerimento de Pimentel para que
acudisen os habitantes cós maravedís, pan, trigo, centeno que lle
debía o Conde.
Os Bolenses
respondían como sempre "esta terra non é do Conde, nin eles son os
seus vasallos, sinon da súa Maxestade". Esto levaba a un toma e daca
xudicial nos que houbo de todo, xeralmente perdían os Bolenses.
Polo
medio os caciques de sempre, tratando de sacar tallada a favor.
Exactamente dice Isidro García Tato no seu libro "o ideal de ser
vasallos da Súa Maxestade, non deixou de ser o cebo utilizado polos
abondosos caciques locais para os seus fines". Esto ponse de
evidencia nada máis pronunciada unha sentencia condenatoria contra os
Pimentel, o facer donación os pobos de Alberguería, Meda, Lamalonga,
Valdín, Prado, San Lorenzo, Espiño, A Veiga, castromao, Carracedo,
Castromarigo e outros moitos da Terra del Vollo...de todos os dereitos de
touciños e outras cousas os que había sido condenados os Pimentel, a
Gregorio Fernández. Que se entenda este párrafo, o Pimentel é condenado
pero quen leva os touciños é o citado Gregorio Fernández un cacique de
turno aproveitado...
A Viana
pasáballe o mesmo...
A finais
do século XV, os veciños de O Bolo negáronse a pagar as ALCABALAS (era
o imposto indirecto que gravaba todo, bienes muebles, inmuebles, etc.) e
veña máis xuizos.
Non se
sabe ben cando os Bolenses conseguiron revertir a corona a Xurisdicción.
Ou sexa cando conseguiron o Señorío de Realengo.
Esto
suposo moito para eles, de feito igual que en Viana, iban conseguir non
ter que pagar os dereitos de señorío, vasallaxe e fortaleza, que supoña
no siglo XVII 40.000 reas o ano. A Adxudicación o Concello de tódolos
montes, non tendo que pagar os veciños o foro. Non ter que pagar o
tributo de doblas, fanegas, touciños e carneiros, según o cal cada
veciño que tuvera dous o máis bois debía pagar o ano ó Marqués 80
maravedíes e 4 tegas de centeno. os que tiñan un boi a mitade.
Tamén
tiñan dereito a elexir o día de San Xoán dous alcaldes ordinarios,
escribano, merino e alcaldes maiores de segunda instancia. Tamén unha
reducción dun 30 por mil da paga ó merino nas execucións de sentencias.
Liberación de todo tributo de peaxe, portazgo, pontazgo e barcaxe. E
outras cousas...
Así no Bolo
en virtude dos privilexios reais tiñan dereito, os 48 pobos, a
elexir anualmente os maiordomos pedáneos, un por cada pobo, os cales
acudían acompañados de dous apoderados á Asamblea que se celebraba
todos los primeiros do ano. Alí nombraban dous xueces ou alcaldes
ordinarios, un para a zona de montaña e outro para a zona de ribeira. O
mesmo tempo elexían a un procurador xeral síndico, que equivalía hoxe o
defensor do pobo. Estos a súa vez nombraban a catro rexidores. Na
Asamblea anual os postores elexían e nombraban tamén procurador
personero e dous diputados do común, todos eles cargos anuais.
Os
escribanos no Bolo non eran nombrados, nin elexidos, sinon que eran cargos
perpetuos, ligados a dúas familias: la de Salgado e a de Sagrario.
Sigue
decindo o autor do libro que non cabe dúbida de que O Bolo e a súa terra,
na súa condición de realengo, disfrutaban dunha certa libertade
democrática, a hora de elexir os seus cargos administrativos. Libertade
que non existía noutras xuridicións...
Pese
a todo había moitas corruptelas na zona.
Este
sistema tuvo tamén detractores. Así con data 29 de agosto do 1803 dous
abogados Ramón López Quiroga do Santuario de As Ermitas e Luís Ramirez
Alvarez de Carracedo, dirixiron unha representación ante o Consello real,
nela expoñen que de ordinario os xueces elexidos anualmente no Bolo era
xente sin formación e máis preocupados por cuestións personais que por
coñecer as leis e facer xustiza. Por elo suplicaban de a tenor da
calidade e circunstancias dos solicitantes, a continuación dos seus
oficios polo tempo necesario a reforma dos abusos malamente introducidos.
Ante
este intento innovador o procurador síndico e os apoderados de 44 lugares
de O Bolo reúnense o 18 de decembro de 1803 en Alberguería, redactaron e
enviaron o Real Consello unha contestación ó escrito dos abogados,
facendo fincapé nas costumes e dereitos de tempo inmemorial e atacando os
abogados. Por certo o escrito (que trae íntegro o traballo o final)
contén todos os nomes dos presentes, pobo a pobo, por Alberguería firman
Esteban Carracedo, Domingo Fernández e Josef de Anta. O escrito tamén
aparece firmado por Alberguería, por Juan Antonio Armesto y
Sagrario.
(Aparece o escrito e
como seguiu esta loita, no libro citado).
Para
terminar este pequeno resumen, inda aparece reflexado o nome de
Alberguería noutro episodio del libro, concretamente ocurrido o 23 de
febreiro de 1824, cando acude o comisionado real para cesar ó
alcalde Vicente González, quén según a súa muller Marta Fernández ,
facía dous ou tres días que faltaba da casa, o parecer estaba en Ourense.
O comisionado formou oficio, polo que cesou o alcalde, según testigo a
súa muller Marta. O final todo quedou en nada.
O
autor do libro saca unha conclusión, onde aclara a peculiaridade desta
terra. Alude a que non soio había que cambiar o sistema, sinon tamén a
mentalidade.
O claro é que o
libro é unha autentica xoia.
Tamén
nos axuda a manter viva a memoria dun pobo que foi importante na zona e
que sigue sendo moi importante nos nosos corazóns.
Dende
esta páxina www dar as gracias o autor e recomendar a lectura do libro.